• Home
  • /
  • Zdrowie
  • /
  • Białko i jego znaczenie w naszej diecie
białko

Białko i jego znaczenie w naszej diecie

Białko to jeden z trzech podstawowych makroskładników odpowiedzialnych za budowę naszego organizmu. Stanowi ono około 20% naszej masy ciała, przy czym największa jego część to podstawa budowy i funkcjonowania naszego układu mięśniowego. Nie tylko jest ono odpowiedzialne za nasz prawidłowy rozwój, ale również za prawidłową regenerację uszkodzonych tkanek – bez niego zakwasy po siłowni byłyby po prostu koszmarem.

Duża jego cześć pochodzi z naturalnych produktów, a w szczególności z mięsa, owoców morza, roślin strączkowych, orzechów oraz nabiału. Najbardziej pospolitym i ogólnie dostępnym produktem są jajka, które aż w prawie 20% składają się właśnie z białka. Jajka to jeden z nielicznych produktów, który jest prawidłowo zbalansowaną dawką aminokwasów egzogennych, czyli takich, których my sami nie jesteśmy w stanie wytwarzać.

Ile białka trzeba spożywać?

Tutaj temat może stać się trochę zawiły, gdyż każdy z nas potrzebuje jego niewielką ilość, aby móc po prostu przeżyć. Natomiast jego optymalna, jak i maksymalna dawka są uzależnione od predyspozycji danej osoby, jak i również jej aktywnego bądź pasywnego (siedzącego) trybu życia.

Przyjęta zasada maksymalnej ilości w naszej codziennej diecie to nie więcej niż 2g białka na każdy kilogram naszej masy ciała, przy czym ilość ta dotyczy głównie osób aktywnych. Jeśli większość dnia spędzamy przy biurku, aby popołudniu zjeść obiad i wylądować na kanapie, nasza dawka białka powinna oscylować w granicach maksymalnie 1g na kg masy ciała.

Nie możemy przesadzać z jego ilością, gdyż bardzo prosto możemy zacząć nadwyrężać dwa najważniejsze organy odpowiedzialne za jego metabolizm, czyli wątrobę i nerki. Zbyt duża ilość białka może charakteryzować się wzmożoną chęcią skorzystania z toalety, tępym bólem w okolicach nerek i wątroby, oraz w dużej mierze wzdęciami i kłopotami z wypróżnieniem.

Aby białko mogło być prawidłowo trawione, należy zawsze łączyć je z warzywami, które w naturalny sposób wspomagają proces trawienia w naszym organizmie, jednocześnie odciążając wspomniane organy. Pamiętajmy, że nie powinniśmy łączyć np. piersi z kurczaka z roślinami strączkowymi, a w szczególności z fasolą, która sama w sobie ma olbrzymią ilość tego składnika. Starajmy się wybierać np. brokuł, kalafior, rzodkiewkę czy też kalarepę, ponieważ to właśnie te warzywa pomogą nam bezboleśnie strawić białkowy posiłek.

Białko i odżywki białkowe

Ponieważ białko jest składnikiem wielu produktów, powinniśmy zawsze wybierać je w formie pożywienia, a nie w formie odżywki białkowej. Po pierwsze, nasz organizm jest tak mądrze skonstruowany, że nieważne ile białka przyswoimy w ciągu dnia, nasze ciało zużyje tyle, ile go potrzebuje, a resztę po prostu wydali z moczem. Po drugie, przyjmowanie odżywek białkowych można nazwać swoistym lenistwem, gdyż zamiast czekoladowego shake’a powinniśmy po prostu zjeść posiłek bogaty w białko, np. sałatkę z tuńczyka, pieczoną pierś kurczaka z warzywami czy też kanapki z jajkiem i rzodkiewką. Nawet jeśli ćwiczymy na siłowni, żadna odżywka białkowa nie spowoduje przyrostu naszych mięśni, gdyż te rosną dzięki węglowodanom (taka ciekawostka..).

Czy białko pomaga schudnąć?

Tak, ale w rozsądnych dawkach, a więc dieta Dukana nie wchodzi tutaj absolutnie w rachubę. Jak już wspomnieliśmy, dawkowanie białka powinno odbywać się w sposób racjonalny i nie zagrażający naszym narządom wewnętrznym.

Białko jest najdłużej trawionym składnikiem w naszym organizmie. Zapewnia na długi czas poczucie sytości już w pierwszej fazie trawienia, czyli w żołądku. Pamiętajmy jednak, aby nasze posiłki były zbalansowane z uwagi na jego pochodzenie – roślinne i zwierzęce. Nasz tygodniowy jadłospis powinien być ułożony tak, aby te dwa typy białek wzajemnie się przeplatały i nie łączyły w dużych ilościach podczas jednego posiłku. Białko zwierzęce jest trudniejsze w trawieniu i to ono w głównej mierze pomoże nam schudnąć, podczas gdy białko roślinne usprawni perystaltykę naszych jelit, wyeliminuje cholesterol, jak i podwyższy naszą podaż na błonnik, któremu juz wkrótce poświęcimy kilka chwil na naszym blogu.

Dodaj komentarz

error: Content is protected !!
back to top