błonnik

Błonnik to zbawienie naszych jelit

Błonnik pokarmowy, czyli włókno pokarmowe to forma węglowodanów, które znajdują sie w ścianach komórkowych produktów pochodzenia roślinnego. Jest on nieprzyswajalny przez organizm, a więc przemieszcza się on w formie niezmienionej przez nasz układ trawienny. Działa jak miotełka podrażniając ścianki jelit, przez co zapobiega powstawaniu złogów jelitowych. Jest on również znakomitą pożywką dla bakterii, dlatego też przyczynia się do wzbogacenia naszej mikroflory bakteryjnej.

Właściwości błonnika

Błonnik przede wszystkim uwielbia chłonąć wodę. Już w momencie przeżuwania go w ustach zostaje zwiększona produkcja śliny, która zostaje w dużej części wchłonięta przez błonnik. Aby mógł on przedostać się do jelit, już w żołądku zaczyna on zwiększać wydzielanie soków trawiennych.

Błonnik to zbawienie naszych jelit – w dosłownym tego słowa znaczeniu. Poprzez ciągłe podrażnianie ścianek jelitowych zdecydowanie poprawia on perystaltykę, a więc ruchy okalających mięśni, które zaczynają rytmicznie się poruszać, aby ułatwić jego transport w jelitach.

Oprócz wody, błonnik podczas swojej wędrówki pochłania także wiele metali ciężkich oraz cholesterol, dlatego też skutecznie chroni nas przed ryzykiem powstania miażdżycy. Spowalnia trawienie pokarmu, przez co długo czujemy się najedzeni, a więc jest skutecznym elementem chroniącym nas przed podjadaniem. Pomimo tego, iż nie jest on przyswajalny przez nas organizm, stanowi on doskonałą pożywkę dla bakterii znajdujących się jelitach.

Dzięki nieustannemu wchłanianiu wody i pęcznieniu, zwiększa on masę kałową i ułatwia wypróżnianie. Jego niedobór może spowodować liczne problemy zdrowotne, w tym uczucie ciężkości, wzdęcia i problemy z wydalaniem. Optymalna ilość błonnika w naszej codziennej diecie to około 25g dla kobiet oraz 40g dla mężczyzn. Taka ilość wystarcza, aby nasz metabolizm działał na najwyższych obrotach.

Produkty bogate w błonnik

Błonnik znajduje się praktycznie we wszystkich owocach i warzywach, ziarnach zbóż, płatkach śniadaniowych, razowych kaszach i makaronach oraz w ciemnym pieczywie. Jeżeli chodzi o warzywa i owoce, to największa jego ilość znajduje się w skórce lub miąższu, a więc jedząc jabłko obrane ze skórki praktycznie przyswajamy tylko cukier, a nie błonnik. Obierając ziemniaki przed ugotowaniem również pozbywamy się aż 90% błonnika, dlatego powinniśmy gotować je w mundurkach lub też piec nieobrane w piekarniku zawinięte w folię aluminiową.

Wybierając płatki śniadaniowe powinniśmy zawsze zwracać uwagę na ilość zawartego w nich błonnika. Te z wartością około 6 gram możemy spokojnie wyrzucić do kosza, gdyż ich skład to w większości cukier. Płatki zbożowe, których zawartość błonnika wynosi 9 gram i powyżej, są najmniej przetworzone i zdecydowanie lepiej będą one strawione przez nasz organizm. Najzdrowszym zatem wyborem są płatki owsiane, otręby oraz niektóre rodzaje muesli.

Czy błonnik jest niezbędny w naszej diecie?

I tak i nie. Istnieje wiele kultur, które odżywiają się tylko mięsem i rybami, które jak wiadomo błonnika nie zawierają. Pomimo tego ludzie ci nie borykają się z żadnymi chorobami cywilizacyjnymi ani problemami trawiennymi. Jest to niestety uzależnione od sposobu, w jaki żyjemy i funkcjonujemy. Powodów jest wiele, ale te najważniejsze to np. siedząca praca, zbyt mała aktywność fizyczna, zanieczyszczenie powietrza oraz tłuste fast-food’y. Jeżeliby wyeliminować te problemy, nagle okazałoby się, że tak w zasadzie nie potrzebujemy błonnika.

Niestety w obecnej dobie rozwoju zarówno gospodarczego, jak i technologicznego, udział błonnika w naszej diecie pozostaje niezmienny – musimy go przyjmować, aby zapewnić naszemu organizmowi poprawne funkcjonowanie. Na szczęście znajduje się on w produktach, które lubimy, więc teoretycznie nie zmuszamy się do jego spożywania. Pamiętajmy tylko, aby zwiększyć przyswajanie wody do 2-2,5 lita dziennie, jeżeli nasza dieta jest bogata w błonnik. Ułatwi to jego przemieszczanie się oraz zapobiegnie zaparciom.

Na koniec rzecz najważniejsza – wybieramy błonnik w formie naturalnej. Tabletkom, kapsułkom, proszeczkom i wszelkiego rodzaju om-om serdecznie dziękujemy!

Dodaj komentarz

error: Content is protected !!
back to top