czy odchudzanie jest trudne

Czy odchudzanie jest trudne?

Kilka lub kilkanaście lat zaniedbania i złej diety pewnie odbiło się już na Twoim samopoczuciu i zdrowiu. Chcesz to zmienić i zrobić wszystko, aby raz na zawsze pozbyć się wiszących wałeczków tłuszczu, tylko nie wiesz, gdzie zacząć i czy temu podołasz. Zastanawiasz się zatem, czy odchudzanie jest trudne?

Pierwsze postanowienie: “Zaczynam się odchudzać”

Każdy, kto chce schudnąć, zazwyczaj mówi sobie te słowa już pierwszego dnia swojej rzekomej przemiany. Zaczynasz przekopywać internet, szukasz diety “cud” i przysięgasz sobie, że już nigdy przenigdy nie zjesz kolejnego batonika lub paczki chipsów.

Potem wszystko idzie już z płatka. Dieta “cud” znaleziona, szafki opróżnione ze wszystkich dotychczasowych słodko-tłustych dobrodziejstw, karnet na siłownię wykupiony, a Ty kipisz energią nie mogąc się doczekać następnego dnia, gdy staniesz na wadze i zobaczysz swoje postępy.

Przychodzi następny dzień, stajesz na wadze i “wow”! 0,5 kg mniej! To musi być ta dieta! Tyle osób ją poleca!

Widząc takie efekty, zamierzasz kontynuować znalezioną dietę i robisz wszystko, aby waga spadała jeszcze szybciej.

Niestety to błędne myślenie i jeśli w porę czegoś nie zmienisz, Twoje odchudzanie może spowodować efekt odwrotny do zamierzonego, a czasami poważnie odbić się na Twoim zdrowiu.

Gdzie popełniasz błąd w odchudzaniu?

Odchudzanie nie jest proste, ale wiele osób lub portali internetowych mówi Tobie inaczej. Zazwyczaj leży to w ich interesie, aby naciągnąć Ciebie na zakup przecudownej diety, którą opracują specjalnie do Twoich potrzeb, albo że musisz wprowadzić te mega-popularne tabletki, które uwolnią zgromadzoną wodę w Twoim organizmie.

Z pewnością kojarzysz te środki z reklam w telewizji.

Pierwszym i zasadniczym błędem, który popełniasz, jest ślepe podążanie tym, co mówią Tobie inni, a nie tym, co mówi Twój organizm.

Nie potrzebujesz więc żadnej diety-głodówki, żadnych tabletek uwalniających wodę z organizmu (kto to w ogóle wymyśla…) ani żadnego “guru”, który przygotuje Tobie dietę specjalnie dopasowaną do Twoich, indywidualnych potrzeb.

Wszystko, czego potrzebujesz, to zaledwie 2 rzeczy: zdrowa motywacja i odrobina wiedzy na temat odchudzania. Na tą chwilę musisz popracować nad motywacją, a my zajmiemy się dostarczeniem Tobie podstawowej wiedzy o odchudzaniu. Zapraszamy do lektury!

Początek odchudzania

Na tym etapie musisz przeanalizować swoje dotychczasowe nawyki żywieniowe. Jeżeli Twoja dotychczasowa dieta opierała się głównie na pizzy, kebabie, batonikach i chipsach zakrapianych często alkoholem, wiesz już, że musisz z tego wszystkiego zrezygnować.

Polecany artykuł: Pierwsze kroki do zrzucenia wagi

To główny i najważniejszy krok, który zadecyduje o postępie Twojej przemiany z odchudzaniem. Jeżeli nie masz wystarczającej motywacji i poddasz się już w pierwszym tygodniu, możesz jednocześnie zaczynać swoją przemianę od początku. Podczas odchudzania nie miejsca na “malutkie” potknięcia.

Jeżeli jednak masz wystarczająco dużo motywacji, aby w końcu zmienić swoje życie na lepsze, od tej pory zaczynasz stawiać na 3 główne składniki w Twoim żywieniu: białko, błonnik i woda.

Top 3 produkty skutecznego odchudzania

Tak, dobrze słyszysz. Potrzebujesz zaledwie trzech składników, aby zdrowo się odchudzać.

Główną rolą białka jest zapewnienie prawidłowej budowy mięśni w Twoim ciele. Organizm jest na tyle mądry, że wykorzystuje tyle białka, ile jest mu w danym czasie potrzebne, a resztę zwyczajnie wydala. Nie potrzebujesz żadnych odżywek białkowych (jeśli właśnie teraz o nich myślisz).

Aby strawić białko, organizm potrzebuje niemałej energii, dlatego też każdy posiłek, który od tej pory dostarczysz na bazie białka, będzie o wiele dłużej trawiony przez organizm.

Dzięki temu zaczniesz odczuwać sytość, a zapasy energii w postaci tłuszczyku zaczną być wykorzystywane na energię potrzebną do strawienia dostarczonego posiłku.

Jeżeli zaczniesz jeść więcej białka, Twój organizm będzie obciążony procesem jego trawienia – w szczególności Twoja wątroba oraz nerki. Aby ułatwić trawienie białka i zapobiec niepotrzebnemu uczuciu ciężkości, a także wspomóc przemianę materii, musisz także dostarczyć błonnik.

Błonnik – czyli włókno, z którego zbudowane są rośliny (w tym warzywa i owoce) – przechodzi w postaci niestrawionej przez cały Twój układ trawienny. Ponieważ nie jest trawiony, podrażnia on ścianki jelita, zmuszając organizm do jego wydalenia.

Dzięki błonnikowi nic nie zalega zatem w organizmie. Aby jednak błonnik skutecznie przedostawał się przez układ trawienny i nie powodował zaparć, musisz zacząć pić wodę, dzięki której błonnik powiększy nawet 10-krotnie swoją objętość i bez przeszkód opuści Twój organizm.

Woda nie tylko pomoże błonnikowi, ale w dużej mierze nawodni Twoje ciało. Musisz zdać sobie sprawę, że organizm kumuluje wodę tylko wtedy, gdy broni sie przed odwodnieniem (np. pijąc alkohol) lub gdy nie dostarczasz mu odpowiedniej ilości płynów.

Zgromadzona woda w organizmie powoduje to, że puchniesz. Najlepszym sposobem, aby sie jej pozbyć jest po prostu picie wody. Nie potrzebujesz do tego żadnych tabletek. Organizm sam ureguluje gospodarkę wodną, gdy tylko otrzyma należną mu dawkę – minimum 2 litry wody dziennie.

Nie myl wody z kawą i herbatą. Zarówno kawa, jak i czarna herbata odwadniają organizm, dlatego musisz je ograniczyć i zastąpić czystą wodą. Może to być zwykła woda niegazowana lub gazowana – bąbelki nie mają tutaj absolutnie żadnego znaczenia.

Polecany artykuł: Jaką wodę pić przy odchudzaniu

Podsumowując:

  • musisz wprowadzić więcej białka do potraw (najlepiej z chudego mięsa typu piersi z kurczaka, piersi z indyka lub białka roślinnego, np. algi morskie, soja itd.)
  • musisz zacząć jeść produkty zawierające błonnik, który ułatwi trawienie (najlepiej w formie warzyw)
  • musisz dostarczać minimum 2 litry wody dziennie, aby nawodnić organizm i nie nabawić się zaparć poprzez dostarczanie błonnika (wody – nie czarnej herbaty, kawy lub alkoholu)

Wodę możesz wzbogacić o cytrynę, która wspomoże trawienie oraz dostarczy niezbędnej witaminy C na podtrzymanie odporności organizmu.

Przeczytaj również ten artykuł: Czy picie wody z cytryną odchudza?

Jak podkręcić proces odchudzania?

Powyższe wytyczne odnośnie białka, błonnika oraz wody są wystarczające, aby zmusić organizm do czerpania zasobów ze zgromadzonej w Twoim ciele tkanki tłuszczowej. Wszystkie opisane wyżej produkty podkręcą Twój ospały metabolizm nawet dwu- lub trzykrotnie.

Możesz także wspomóc proces odchudzania naturalnymi środkami lub po prostu trochę “oszukać organizm”, aby pracował nawet wtedy, kiedy Ty śpisz.

Trzema sprawdzonymi sposobami na podkręcenie metabolizmu są:

Odpowiednie manewrowanie posiłkami – zjedz na śniadanie energetyczny posiłek bogaty w błonnik, aby ułatwić trawienie w ciągu dnia. Na kolację zjedz posiłek bogaty w białko (np. pieczoną pierś z kurczaka z warzywami), aby zmusić organizm do pracy nad trawieniem posiłku przez kilka godzin po jego zjedzeniu

Suplementacja jagodami Acai – jagody Acai działają identycznie jak błonnik, a więc są jak miotełka do usuwania toksyn oraz zbędnych produktów przemiany materii. Raczej ciężko jest dostać w Polsce świeże jagody Acai, dlatego o wiele szybciej i poręczniej jest dostarczać je w formie suplementów.

W internecie znajdziesz mnóstwo różnych produktów, których cena może czasami przerazić. Najtańszym i prawdopodobnie najbardziej skutecznym suplementem (z uwagi na wysokie stężenie jagód Acai) jest AcaLuxin. Jeżeli chcesz się dowiedzieć więcej o jego działaniu, przeczytaj ten artykuł: Skuteczne odchudzanie oraz detoks organizmu

Zielona herbata – jeżeli nie przyjmujesz AcaLuxin, wprowadź zieloną herbatę do swojego codziennego rytuału. Zielona herbata nie spala tłuszczu, jak to czasami wypisują ludzie nie znający sie na rzeczy. Zielona herbata wspomaga proces metabolizmu tłuszczu na poziomie komórkowym, co daje organizmowi lepszy dostęp do zasobów tłuszczowych.

Następne kroki z odchudzaniem

Zdrowe jedzenie oraz odpowiednie nawodnienie organizmu to podstawa odchudzania. Jeżeli Twoja motywacja jest wystarczająco silna, pozostaniesz na dobrej drodze i każdy tydzień Twojej walki będzie widoczny na wadze.

Musisz wiedzieć, że z upływem czasu spadki wagi będą coraz mniejsze. Na tym etapie wiele osób po prostu się poddaje, ponieważ myślą, że albo robią coś źle, albo że ich odchudzanie przestaje mieć jakikolwiek sens.

Polecany artykuł: Dieta odchudzająca to tylko początek trudnej drogi

Po części to racja, ponieważ organizm z czasem przystosuje się do posiłków i zacznie bronić się przed utratą cennego zapasu energii w postaci tłuszczu. Po 2-3 miesiącach odchudzania ciało robi się lżejsze i nie potrzebuje już tak dużo energii z jedzenia, jak miało się to w przypadku pierwszego tygodnia odchudzania.

Dlatego też należy pomyśleć nad dwoma ważnymi aspektami dalszej przemiany. Trzeba znowu zaskoczyć organizm i zafundować mu coś, czego jeszcze wcześniej nie miał – obciąć kalorie i rozpocząć aktywność fizyczną.

Przeczytaj także: Jak zmniejszyć apetyt i opanować wilczy głód

Jako granicę zdrowego rozsądku przyjmijmy, że zaczynasz obcinać maksymalnie 10% Twojego dziennego zapotrzebowania kalorycznego. Dlaczego 10%, a nie więcej? Ponieważ zaczynasz jednocześnie się ruszać, a więc będziesz potrzebować energii.

Osoby, które chcą tylko chudnąć za pomocą diety, mogą śmiało odjąć nawet 20% dziennego zapotrzebowania. Jeżeli jednak jednocześnie w ciągu dnia dochodzi aktywność fizyczna, 10% mniej obecnych kalorii to ilość maksymalna, na jakiej redukcję możesz sobie pozwolić.

Aktywność fizyczna podczas odchudzania

Z pewnością ruch nie był Twoją domeną w chwili rozpoczęcia przygody z odchudzaniem, dlatego też nie możesz na samym początku zgłosić chęci uczestnictwa w triatlonie. Siłownia też nie będzie najlepszym pomysłem, gdyż po pierwsze kosztuje, a po drugie znajduje się w pewnej odległości od Twojego miejsca zamieszkania.

Odchudzanie musi być proste, a codzienne dojazdy na siłownię z czasem pewnie Ciebie zniechęcą. Nie przejmuj się. Na siłownię zawsze przyjdzie czas, dlatego na kilka tygodni po prostu nie zaprzątaj sobie tym głowy.

Ruch podczas odchudzania jest bardzo ważny. Nie tylko ze względów zdrowotnych, ale chociażby ze względów estetycznych. Podczas odchudzania organizm spala tkankę tłuszczową, jednakże skóra przez długi czas pozostaje rozciągnięta i minie naprawdę dużo czasu, aby wróciła do swojej pierwotnej postaci.

Polecany artykuł: Czy można schudnąć bez diety i ćwiczeń?

Aktywność fizyczna spowoduje, że Twoje ciało zacznie nabierać masy mięśniowej, która z czasem zacznie wypełniać ubytki tłuszczowe. Skóra będzie powoli się kurczyć, jednakże dodatkowa warstwa mięśni z pewnością podbuduje Twoją samoocenę. Poza tym więcej mięśni to więcej spalanych kalorii w ciągu dnia!

Zacznij zatem ruch od zwykłych spacerów. Możesz spacerować pół godziny dziennie lub całą godzinę – czas spaceru zależy tylko od Twoich chęci. Masz psa? Jeszcze lepiej! Zabierz go na długi spacer – dla niego to frajda, a dla Ciebie dobry pretekst do zwiększenia aktywności.

Wybieraj trasy, których płaszczyzna jest zróżnicowana – pagórki, wzniesienia, czasem z górki, czasem pod górkę. Taki spacer nie będzie monotonny dla Twojego organizmu, a Ty ograniczysz mu możliwość przyzwyczajenia się do jednostajnego ruchu.

Po kilku tygodniach spacerów zacznij myśleć o zwiększeniu intensywności swojej aktywności fizycznej. Wcześniej napisaliśmy artykuł, który wyjaśnia dlaczego warto zacząć przygodę z bieganiem – przeczytaj go teraz: Dlaczego warto biegać?.

Jeżeli znudziły się Tobie spacery, a Ty nie za bardzo myślisz o bieganiu, przyszedł czas na dywersyfikację. Możesz zapisać się na siłownię lub po prostu wskoczyć na rower i zacząć eksplorować okolicę. Możliwości jest bardzo wiele.

Odchudzanie nie jest proste, ale to nie Twój problem

Odchudzanie jest już proste dla Ciebie, ponieważ wiesz, co potrzebujesz i czego musisz unikać, aby Twoje starania nie poszły na marne. Czy odchudzanie jest proste dla innych? Z pewnością nie, gdyż wiele osób zabiera się za to z nieodpowiedniej strony. Chcą mieć efekty na już i teraz, a tak niestety się nie da.

Żadnej diety “cud” ani żadnych tabletek obiecujących, że schudniesz 10 kilogramów w 2 tygodnie.

Nie myl suplementacji (jak w przypadku wspomnianego AcaLuxin) z tabletkami, które magicznie spowodują, że schudniesz (takich nie ma). Zdrowy rozsądek, właściwe podejście oraz motywacja są wszystkim, czego potrzebujesz, aby osiągnąć swój cel: szczupłą, wolną od tłuszczu, atrakcyjną sylwetkę.

Polecany artykuł: Jak zbudować idealną sylwetkę?

Odchudzanie jest komfortem, na który potrafi sobie pozwolić tylko elita osób chcących zmienić swoje życie na lepsze, a więc dzisiaj dołącz do tej elity i udowodnij wszystkim naokoło, że odchudzanie, choć tak dla wielu trudne, jest w zasadzie dziecinnie proste!

Dodaj komentarz

error: Content is protected !!
back to top