dieta bezglutenowa

Dieta bezglutenowa

Dieta bezglutenowa zyskuje ostatnimi czasy na popularności. Coraz więcej osób decyduje się na jej zastosowanie i wyeliminowanie glutenu z pożywienia. Zazwyczaj dietę bezglutenową stosują osoby z dolegliwościami zdrowotnymi, ale ostatnio dieta bezglutenowa przyjęła rolę diety odchudzającej. Czy to zdrowy wybór?

Co to jest gluten

Gluten jest połączeniem dwóch białek pochodzenia roślinnego, a dokładniej gluteniny i gliadyny. Gluten można znaleźć zarówno w ziarnach zbóż (pszenica, żyto, jęczmień) oraz w owsie i produktach owsianych, z uwagi na zanieczyszczenie drobinami innych zbóż w procesie produkcyjnym.

Obecność glutenu i jego działanie można zaobserwować w wielu rodzajach mąk zbożowych. Sprawia on, że ciasto, które przygotowujemy, jest bardziej lepkie i sprężyste, co znacznie ułatwia jego formowanie.

Polecany artykuł: Jaka dieta jest najskuteczniejsza

Obecność glutenu w pożywieniu nie jest postrzegana jako zdrowa i może mieć negatywny wpływ na ludzki organizm.

Glutenu bardzo ciężko uniknąć, ponieważ znajduje się on w bardzo wielu produktach spożywczych, a nie jak niektórzy myślą, że tylko w pieczywie i produktach zbożowych. Gluten znajduje się także w wędlinach, słodyczach, dżemach, przetworach mlecznych słodzonych słodem jęczmiennym, przyprawach oraz nawet w piwie.

Kto nie powinien spożywać glutenu

Spożywanie glutenu jest bezwzględnie zakazane przez osoby cierpiące na celiakię, czyli chorobę trzewną.

Celiakia jest autoimmunologicznym schorzeniem, które objawia się toksycznym działaniem glutenu zbożowego na układ pokarmowy, a konkretniej uszkodzeniem kosmków jelitowych – małych mikro wypustek w jelicie cienkim, których rolą jest prawidłowe wchłanianie składników odżywczych z pożywienia.

To jest ważne: Jak pozbyć się toksyn z organizmu i schudnąć

Po spożyciu glutenu przez osobę chorą zaczynają się wytwarzać przeciwciała, które zaczynają niszczyć prawidłową strukturę jelita cienkiego. Efektem tego jest znaczne upośledzenie przyswajania składników odżywczych, witamin oraz soli mineralnych do krwioobiegu.

Celiakią jest obecnie dotknięty ok. 1% całej populacji. Większość chorych nie zdaje sobie sprawy z popadnięcia w tą chorobę, gdyż bardzo często pozostaje ona przez wiele lat niezdiagnozowana.

Jedyną skuteczną bronią do walki z celiakią jest bezwzględne wdrożenie diety bezglutenowej, którą stosuje się nieprzerwanie przez całe życie.

Celiakia i nietolerancja glutenu

Celiakia i nietolerancja glutenu to dwie różne rzeczy. Podczas, gdy 1% populacji cierpi na celiakię, około 5-6% populacji jest dotknięte nadwrażliwością (nietolerancją) na gluten. Osoby te nie mają celiakii oraz nie są uczulone na pszenicę.

Przeczytaj także: 25 produktów ułatwiających odchudzanie

U osób cierpiących na nietolerancję glutenu sprawa ma się trochę inaczej. Kosmki jelitowe nie ulegają zanikowi, ale za to pojawiają się problemy ze strony układu pokarmowego, takie jak wzdęcia, biegunki, zaparcia, chroniczne bóle brzucha oraz uczucie ogólnego dyskomfortu.

Oprócz powyższych, osoby cierpiące na nietolerancję glutenu mogą skarżyć się na:

  • problemy natury dermatologicznej (egzema, sucha i rogowaciejąca skóra, wysypki)
  • zmęczenia
  • bóle głowy
  • skłonność do anemii

W momencie całkowitego wyeliminowania glutenu z diety, wszystkie te objawy zupełnie znikają, a ogólne poczucie komfortu ulega znacznej poprawie.

Badania przeprowadzone przez naukowców dowiodły, że nietolerancja glutenu idzie bardzo często w połączeniu z innymi chorobami, takimi jak choroba Hashimoto, toczeń, stwardnienie rozsiane, łuszczyca lub wrzodziejące zapalenie jelita grubego.

Czy dietę bezglutenową mogą stosować osoby zdrowe

Zarówno w przypadku celiakii, jak i nietolerancji na gluten, wyeliminowanie glutenu z diety jest jak najbardziej wskazane. Pozostaje jednak kwestia osób zdrowych i prawidłowo tolerujących gluten – czyli 92-93% populacji.

Wszystko stoi za sposobem, w jaki obecnie uprawia się zboże. W dzisiejszych czasach modyfikuje się je, aby było odporne na zewnętrzne warunki, np. choroby lub suszę, co zdecydowanie obniża koszty uprawy.

Niestety genetycznie modyfikowane odmiany zbóż mają bezpośredni wpływ na nasze zdrowie. Jako przykład można podać pszenicę, która w swoim genotypie zawiera aż 42 chromosomy. Jej pierwotna odmiana (np. pszenica samopsza) miała ich zaledwie 14 lub 28.

Polecany artykuł: Jak dożyć 100 lat w zdrowiu

To wprowadza kontrowersję w coraz szersze grono zarówno zwolenników, jak i przeciwników spożywania glutenu. Wielu specjalistów z dziedziny żywienia zaleca przynajmniej chwilowe odstawienie produktów zawierających gluten, aby przekonać się czy dieta bezglutenowa jest dla danej osoby właściwa lub nie.

Przeciwnicy glutenu uważają, że gluten powoduje skoki glukozy we krwi, co w konsekwencji powoduje to, że jesteśmy szybciej głodni. Zaczynamy wtedy jeść więcej i efektem są nadprogramowe kilogramy w dobrze znanych nam partiach ciała.

Zobacz również: AcaLuxin – Detoks organizmu

Niektórzy także uważają, że gluten może być przyczyną wzrostu złego cholesterolu we krwi, ogólnie złego samopoczucia oraz wielu dolegliwości ze strony układu trawiennego.

To na szczęście tylko teorie i tak w zasadzie każdy z nas musi indywidualnie przetestować wpływ glutenu na stan zdrowia. Każda osoba jest inna i wbrew temu, co mówią źródła, dieta bezglutenowa może okazać się bardzo korzystna w stosowaniu przez osoby zdrowe.

Jakie korzyści daje stosowanie diety bezglutenowej

Przejście na dietę bezglutenową wiąże się ze zmianą dotychczasowych nawyków żywieniowych. Trzeba przygotować się na bardzo staranne planowanie posiłków oraz żmudne i dokładne studiowanie opakowań produktów, aby w całości wyeliminować gluten.

Uczy to jednak pewnego rodzaju zachowania, mianowicie osoba, która zacznie stosowanie tej diety, zacznie w bardziej świadomy sposób podchodzić to jedzenia, a w szczególności to jego składu, jakości oraz źródła pochodzenia.

Dieta bezglutenowa może przyczynić się do utraty nadwagi, ponieważ podczas jej stosowania zabronionymi do spożycia są fast-foody oraz większość słodyczy. Słodkie uciechy można natomiast zastąpić orzechami, bakaliami lub świeżymi owocami – wszystko w trosce o naszą sylwetkę.

W miejsce produktów, których się pozbyliśmy, należy wdrożyć inne, np. ryż, kukurydzę, grykę lub też (jeśli pozwala nam na to zasobny portfel) kaszę jaglaną teff, sorgo, komosę ryżową lub amarantus.

Polecany artykuł: Która kasza jest najzdrowsza

Produkty te oprócz braku glutenu cechuje także bardzo duża zawartość składników odżywczych, a w szczególności witamin oraz minerałów. Ich obecność w diecie zdecydowanie polepszy nasz ogólny stan organizmu oraz pozwoli odkryć nowe, wcześniej nieznane smaki potraw.

Czy stosować dietę bezglutenową

Na pewno trzeba rozważyć jej stosowanie. Pomimo tego, że ma ona wielu przeciwników, są także jej zwolennicy, którzy twierdzą, że czują się o wiele lepiej stosując dietę bezglutenową niż normalną dietę.

Można wdrożyć dietę na kilka tygodni i zobaczyć, czy ogólne samopoczucie będzie lepsze. Małe problemy trawienne nie oznaczają zaraz nietolerancji na gluten, jednakże wyeliminowanie go z diety może przynieść ulgę szybciej niż podczas faszerowania się niepotrzebnie lekami.

Istnieje takie powiedzenie: “Jesteś tym, co jesz”. Nawet jeśli nie zdecydujesz się na stosowanie diety bezglutenowej, nie zapominaj o zdrowym i dobrze zbilansowanym żywieniu, bogatym w warzywa i owoce, które z pewnością zapewni Tobie zdrowie i młodość na długie lata!

Dodaj komentarz

error: Content is protected !!
back to top