która kasza jest najzdrowsza

Która kasza jest najzdrowsza?

Kasza to nie tylko doskonała baza dla owocowych i warzywnych dodatków, ale także sprawdzony sposób na zapewnienie sytości, walkę z nadwagą i wspomaganie odporności. Kasza to również olbrzymia dawka witamin oraz energii dla naszego organizmu. Która kasza jest najzdrowsza?

Gatunków kaszy jest bardzo wiele, jednakże tych najzdrowszych można wyszczególnić zaledwie dziesięć. Oczywiście powinniśmy jeść każdą kaszę, a nie tylko te wybrane, ale ze wszystkich dostępnych w sprzedaży kasze, które opisujemy poniżej, mają najlepsze właściwości zdrowotne.

Kasza gryczana

Bardzo dobre źródło magnezu, fosforu, wapnia, żelaza, kwasu foliowego, cynku oraz witamin z grupy B. Cynk wpływa na poprawę odporności naszego organizmu, podczas gdy witaminy z grupy B wpływają na prawidłową pracę układu nerwowego i krwionośnego.

W kaszy gryczanej znajdziemy także aminokwasy egzogenne (aminokwasy, których organizm nie jest w stanie sam wytworzyć), jak np. tryptofan – prekursor serotoniny, czyli hormonu szczęścia.

Polecany artykuł: 7-dniowa dieta odtruwająca

Jeżeli zatem chcemy mieć lepsze samopoczucie i tryskać humorem, sięgnijmy po kaszę zamiast słodyczy. To zdecydowanie lepszy wybór dla naszego zdrowia.

Kasza gryczana zawiera również kwercetynę (bardzo silny przeciwutleniacz) i rutynę, która skutecznie wzmacnia nasze naczynia krwionośne. Nie zawiera glutenu, dlatego jest ona polecana dla osób z nietolerancją glutenu oraz chorych na celiakię.

Kaszę gryczaną powinny również wprowadzić do swojej diety osoby żyjące w stresie. Z uwagi na zawartość wyżej opisanego tryptofanu, kasza gryczana z dużą skutecznością ukoi skołatane nerwy i poprawi humor.

Kasza jaglana (inaczej proso)

Wśród wszystkich kasz, kasza jaglana to prawdziwa bomba żelaza. W 100 gramach ma go ona więcej niż mięso! Poziom cynku prawie dorównuje kaszy gryczanej. Zawiera witaminy B1,B2 oraz B6.

Kasza jaglana także nie zawiera glutenu, więc może być z powodzeniem stosowana w diecie przez osoby chore na celiakię.

Dba o stan naszych kości, stawów i paznokci dzięki zawartości krzemu. W kaszy jaglanej znajdziemy także lecytynę, której rolą jest wspomaganie prawidłowego funkcjonowania układu nerwowego oraz polepszenie pamięci.

Kasza jęczmienna

W Polsce znana bardziej pod nazwą “kasza perłowa” (pęczak) – czyli wypolerowane i pozbawione łuski całe ziarno jęczmienia. Kaszą jęczmienną jest także kasza wiejska – łamany, ale nie polerowany pęczak, który ma jeszcze więcej składników niż kasza perłowa.

Kasza jęczmienna to doskonałe źródło potasu, który jest pomocny w walce z nadciśnieniem. Zawiera rozpuszczalny błonnik, dzięki czemu może wpływać pozytywnie na obniżenie poziomu złego cholesterolu.

Kasza orkiszowa

Orkisz to odmiana pszenicy, ale znacznie bogatsza w białko i minerały. Kasza orkiszowa jest bardzo dobrym źródłem witamin z grupy B, błonnika pokarmowego, a także cynku, fosforu, żelaza oraz magnezu.

Ziarna orkiszu przyspieszają przemianę materii, dlatego gruba odmiana kaszy orkiszowej jest bardzo polecana osobom zmagającym się z nadwagą. Gruba odmiana jest też polecana przy cukrzycy i nadmiarze złego cholesterolu. Odmiana drobna jest zalecana dla osób cierpiących na dolegliwości układu pokarmowego.

Dzięki kwasowi krzemowemu zawartemu w orkiszu poprawi nie tylko koncentrację, ale także wygląd naszej skóry, włosów oraz paznokci. Natomiast nienasycone kwasy tłuszczowe wpłyną korzystnie na nasz układ krążenia.

Amarantus

Wciąż mało doceniany w kuchni, ale powoli znajdujący swoich zagorzałych wielbicieli. Ma bardzo dużo białka, przeciwutleniaczy oraz błonnika i nie zawiera glutenu. Jest cennym źródłem jedno- i wielonasyconych kwasów tłuszczowych, fosforu, żelaza, magnezu oraz wapnia.

Obecny w nim skwalen może przyczynić się do zachowania dobrej kondycji skóry, włosów i paznokci.

Amarantus najlepiej gotować samemu i łączyć z np. płatkami owsianymi, gdyż w takiej kombinacji przyswoimy o wiele więcej składników mineralnych oraz witamin. Amarantus w postaci nadmuchanego ziarna traci niestety swoje drogocenne właściwości.

Komosa ryżowa (inaczej quinoa)

Cenne źródło witamin z grupy B, witaminy C, E i D oraz pierwiastków, takich jak potas, magnez, fosfor, żelazo, miedź, cynk, wapń i mangan. Zawiera przeciwutleniacze, które opóźniają proces starzenia organizmu i chronią przed rozwojem różnego rodzaju chorób (w tym nowotworów).

Komosa zawiera także nienasycone kwasy tłuszczowe, np. kwas umega-3, który działa przeciwzapalnie. Komosa jest bardzo dobrym źródłem białka, przez co jest zalecana dla wegetarian.

Canihua

Nasionka zbliżone właściwościami i wyglądem do komosy ryżowej. Ponieważ zawiera bardzo dużo białka, jest szczególnie polecana osobom na diecie oraz tym, którzy uprawiają aktywność fizyczną.

Canihua to przede wszystkim białko i błonnik oraz żelazo, dlatego może być pomocna osobom cierpiącym na anemię. Zawiera aminokwas egzogenny (lizynę), spore ilości magnezu, witaminy z grupy B, wapń oraz kwas foliowy. Jest także bogata w cenne flawonoidy. Nie zawiera glutenu.

Canihua to także skuteczna broń na wolne rodniki, które powstają w naszym organizmie przy nieodpowiedniej diecie, podwyższonym stresie lub wskutek palenia papierosów lub picia alkoholu.

Jako ciekawostka – wolne rodniki powodują to, że szybciej się starzejemy, uszkadzają komórki i tkanki, w wyniku czego powstają choroby.

Polecany artykuł: Jedz flawonoidy i pożegnaj efekt jo-jo

Kasza manna

To nic innego, jak gruba mąka pszenna. Niestety nie zawiera błonnika oraz cennych składników mineralnych, ale jest lekkostrawna i zalecana dla osób z problemami żołądkowymi.

Z uwagi na brak błonnika jest polecana przy biegunkach, gdyż ma działanie zapierające.

Bulgur

Jest mniej kaloryczna i zawiera dwa razy więcej błonnika niż kasza manna. Bulgur jest używany przeważnie w daniach kuchni bliskowschodniej.

Ma w sobie wapń, potas oraz fosfor, jednakże pomimo tego, iż jest zdrową kaszą, ustępuje jednak miejsca kaszy gryczanej lub jaglanej, które posiadają o wiele więcej cennych dla naszego organizmu składników.

Kasza kukurydziana

Nie zawiera glutenu, więc może być stosowana przez osoby chore na celiakię. Lekkostrawna, dlatego jest zalecana np. w formie kleiku dla osób cierpiących na dolegliwości układu pokarmowego. Zawiera luteinę, która jest pomocna dla osób chorych na zwyrodnienie plamki żółtej związane z wiekiem.

Dodaj komentarz

error: Content is protected !!
back to top