który olej jest najzdrowszy

Który olej jest najzdrowszy?

O tym, że w naszej diecie nie powinny znajdować się tłuszcze nasycone, wiemy już od dawna. Jeżeli juz wybieramy tłuszcze, to powinniśmy zawsze stawiać na tłuszcze nienasycone, gdyż to właśnie one uchronią nas przed zbyt wysokim poziomem cholesterolu, a co za tym idzie – przed chorobami serca.

Każdy z nas myśli, że jeżeli musimy ograniczać się do zdrowych tłuszczy, to wybór wielu produktów jest bardzo ograniczony.

Wręcz przeciwnie, produktów jest bardzo dużo, tylko nie zdajemy sobie sprawy, że takowe istnieją, a już tym bardziej jakie z nich są najbardziej wartościowe dla naszego organizmu.

Jednym z takich produktów jest olej, który pod różnymi postaciami (w większości niezdrowymi) możemy nabyć w pobliskich marketach. Pomimo tak wielu jego rodzajów, można wyodrębnić tylko 13 olejów, które mają najlepsze właściwości odżywcze i lecznicze.

Oliwa z oliwek

Bardzo ważny składnik diety śródziemnomorskiej. Istnieje bardzo dużo badań naukowych, które potwierdziły szerokie prozdrowotne właściwości oliwy. Przede wszystkim jest ona bardzo pomocna w profilaktyce chorób cywilizacyjnych, np. otyłości, chorobie wieńcowej lub cukrzycy.

Oliwa z oliwek korzystnie wpływa na poziom cholesterolu oraz ciśnienie tętnicze. Jest pomocna w zaburzeniach trawienia, poprawia pracę wątroby i pęcherzyka żółciowego.

Badania naukowe potwierdzają również, że ma działanie ochronne na układ nerwowy, dlatego też może być elementem profilaktyki choroby Alzheimera lub Parkinsona.

Olej rzepakowy

Kiedyś owiany złą sławą ze względu na występowanie w nim szkodliwego kwasu erukowego. Obecnie olej ten jest powszechnie uznawany za jeden z najzdrowszych olejów, a wszystko to dzięki uprawie specjalnej odmiany nasion rzepaku.

Zawiera dużo kwasów omega-3 i omega-6 oraz ma zdecydowanie mniej nasyconych kwasów tłuszczowych w porównaniu z oliwą z oliwek (oliwa z oliwek ma około 14%, a olej rzepakowy jedynie 6,7%), co zmniejsza ryzyko wystąpienia chorób krążenia.

Zawiera sterole, beta-karoten i najwięcej witaminy E w porównaniu z innymi olejami.

Olej rzepakowy tłoczony na zimno jest o wiele bardziej podatny na utlenianie, dlatego można stosować go jedynie bez podgrzewania. Z kolei olej rafinowany może być z powodzeniem stosowany do smażenia.

Olej kokosowy

Zaczął się ostatnio często pojawiać w trendach dietetycznych i kosmetycznych. Niestety wśród dietetyków opinie na jego temat są zdecydowanie podzielone.

Powodem jest fakt, że składa się on głównie z kwasów tłuszczowych nasyconych, które od wielu lat są uznawane za główny powód chorób serca. Z drugiej jednak strony przeprowadzone badania wskazują na jego działanie prozdrowotne, między innymi przeciwzapalne.

Czy jeść olej kokosowy, czy też nie? Najlepiej postawić tutaj na zdrowy rozsądek. Podczas, gdy olej kokosowy będzie znakomicie pasować do smażenia naleśników lub potraw kuchni orientalnej, z całą pewnością nie powinien to być jedyny olej w naszej kuchni. Powinien stanowić jedynie niewielkie jej uzupełnienie.

Olej arachidowy

Jak wiele olejów, chroni nasze komórki przed wolnymi rodnikami dzięki zawartości antyoksydantów, wykazując tym samym działanie przeciwnowotworowe.

Jego charakterystyczną cechą i zarazem atutem jest orzechowy aromat, który zdecydowanie podkreśli smak wielu potraw. Ponieważ jest on odporny na działanie wysokiej temperatury, można z powodzeniem wykorzystywać go do smażenia.

Jest bardzo popularny w kuchni azjatyckiej, a w szczególności do szybkiego smażenia w woku. Jest także szeroko stosowany przy produkcji kosmetyków do pielęgnacji skóry i włosów.

Olej lniany

Zawiera najwięcej kwasów omega-3, dlatego tez przypisuje się mu właściwości przeciwzapalne i przeciwnowotworowe. Zaledwie jedna łyżka oleju lnianego, spożywana na czczo, potrafi skutecznie poprawić pracę naszych jelit. Działa także ochronnie na śluzówkę żołądka.

Niestety jest to olej bardzo nietrwały. Ten przechowywany na sklepowych półkach jest praktycznie bezwartościowy, dlatego warto zaopatrzyć się w niego w aptece lub sklepie ze zdrową żywnością.

Olej lniany powinien być przechowywany w lodówce. Gdy już go kupimy, warto zwrócić szczególną uwagę na warunki przechowywania oraz datę przydatności. Można go spożywać wyłącznie na zimno.

Olej z pestek dyni

Bardzo bogate źródło witamin antyoksydacyjnych C i E oraz selenu i cynku. Zawiera także związki o działaniu przeciwgrzybicznym (skwalen, kukurbitacyna), przeciwpasożytniczym i antybakteryjnym.

Pobudza wydzielanie soków trawiennych oraz wspomaga pracę wątroby. Badania potwierdzają, że może być on szczególnie pomocny w zapobieganiu przerostowi prostaty u mężczyzn. Można spożywać go wyłącznie na zimno.

Olej z awokado

Zawiera wiele cennych składników, takich jak witaminy A, C i E, skwalen, potas oraz magnez. Na dużą uwagę zasługuje jednak wysoka zawartość luteiny i zeaksantyny.

Te dwa składniki są zalecane w profilaktyce chorób oczu, takich jak zaćma lub zwyrodnienie plamki żółtej związane wiekiem (AMD), które są przyczyną utraty wzroku. Jest także polecany do stosowania zewnętrznie przy problemach skórnych.

Olej z orzechów laskowych

Bardzo cenny ze względu na zawartość kwasu elagowego, który ma udowodnione działanie przeciwzapalne i przeciwnowotworowe, a który także może być pomocny w profilaktyce osteoporozy.

Dzięki karmelowemu posmakowi można go stosować do deserów. Nadaje się przede wszystkim do stosowania na zimno.

Olej sezamowy

Bardzo popularny w kuchni azjatyckiej ze względu na jego specyficzny aromat.

Zawiera dużą ilość antyoksydantów i działaniu przeciwnowotworowym. Oprócz tego zawiera sesamol i sesamolinę, które nie tylko obniżają ciśnienie krwi, ale także redukują poziom złego cholesterolu LDL. Jest zalecany w profilaktyce chorób serca i naczyń krwionośnych.

Olej ryżowy

Jego najcenniejszym składnikiem jest gamma-oryzanol, który jest dziesięciokrotnie silniejszym antyoksydantem niż witamina E. Ma działanie przeciwnowotworowe i przeciwstarzeniowe, gdyż chroni komórki przed zniszczeniem ich DNA.

Jest stosowany między innymi w dolegliwościach związanych z menopauzą. Wpływa na obniżenie poziomu złego cholesterolu LDL oraz trójglicerydów, jednocześnie podnoszą poziom dobrego cholesterolu HDL. Bardzo dobrze nadaje się do smażenia.

Olej kukurydziany

Nie ma korzystnego stosunku kwasów omega-6 do omega-3, dlatego powinien on stanowić okazjonalny dodatek do naszej diety.

Ma jednak bardzo wysoką zawartości fitosteroli o działaniu przeciwmiażdżycowym i przeciwnowotworowym. Z uwagi na jego nietrwałość, nadaje się tylko i wyłącznie do spożywania na zimno.

Olej z pestek winogron

Bardzo dużą zaletą tego oleju jest katechina, która ma działanie przeciwzakrzepowe. Kolejnym równie cennym związkiem jest resweratrol, który pomimo działania przeciwmiażdżycowego, ma również silne właściwości przeciwzapalne, które mogą pomagać np. w leczeniu zapalenia stawów.

Skutecznie zwiększa także wrażliwość komórek na insulinę, co jest bardzo korzystne dla osób chorujących na cukrzycę. Zawiera dużą ilość kwasów wielonienasyconych. Zaleca się spożywać go na zimno.

Olej konopny

Ma działanie przeciwnowotworowe, przeciwmiażdżycowe i przeciwzapalne. Redukuje uczucie bólu przy zapaleniu stawów i bólach mięśniowych. Ma działanie relaksujące i nasenne.

Z uwagi na jego nietrwałość trzeba przechowywać go w lodówce, jednakże nawet w niej straci on swoje właściwości już po 4-ch tygodniach.

Dodaj komentarz

error: Content is protected !!
back to top